radomeer.sk
 

Tablety, všade kam sa pozrieš

6. marca 2011

tablet.jpgV týchto dňoch majú médiá od technologických blogov po časopis Dobrá gazdinka osvedčenú tému článkov: Tablety. Kým jedni zúfalo hľadajú ten pravý iPad killer, iní vám objasnia 10 rozdielov medzi tabletom a doskou na krájanie. Mne sa ale tento ošiaľ od začiatku akosi nepozdáva. Naozaj je zväčšený smartphone tak revolučné zariadenie, ako ho mnohí predstavujú?

tablet.jpg

Aby sme vedeli na túto otázku zodpovedne odpovedať, treba začať tým, aké má podobné zariadenie výhody. Oproti smartphonu, ku ktorému má najbližšie, má väčší displej, väčšiu výdrž baterky a väčší výkon. Máme teda vyšši komfort používania, čo predstavuje pohodlnejšie písanie na dotykovej klávesnici, lepšie čítanie webových stránok, dokumentov a kníh, krajšie obrázky a video. Dlhšia výdrž baterky poteší, rovnako ako vyšší výkon procesoru, aj keď ten v skutočnosti zhltne vyššie rozlíšenie, takže rozdiel oproti smartphonom asi nebude badateľný.

Naopak, nevýhody bývajú pri tabletoch často zabudnuté, preto si ich nie je na škodu pripomenúť. Jednou z nich je oproti smartphonom ťažšia prenosnosť. Áno, je to stále malá tenka placka, ale nosiť ju vo vrecku nohavíc sa ani pri najlepšej vôli nedá. A napriek tomu, že sa veľkosťou tabletu otvárajú nové využitia, jedna dosť podstatná funkcia oproti smartphonu chýba: telefonovanie. Alebo si viete predstaviť uponáhľaného biznismena ako si drží tablet pri uchu?

Preto ak chceme pochopiť, aké má tablet miesto medzi súčasnými technológiami, musíme si položiť otázku: Na čo môžem tablet využiť?

Gaučgerät

Prvá moja reakcia, keď som zaregistroval, že Apple chystá tablet (vtedy ešte vraj iSlate) bola, že jediné na čo to bude dobré je surfovanie a pozeranie videí na gauči alebo rovno v posteli. Dnes vidím, že som na prvý dojem ďaleko od pravdy nebol. Schválne som si všímal všetky reklamy tabletov s dôrazom na prostredie, v ktorom ich odprezentujú. A môžete hádať, čo som si všimol: opakovali sa sedenie na gauči, väčšinou v obývačke. Prečo asi?

V teréne by tablet vyzeral neohrabane – nedá sa ovládať jednou rukou a človek si musí dávať pozor aby mu nepadol. V kancelárií zas ako chudobný príbuzný – hardvérovú klávesnicu stále ani zďaleka nenahradí. Nech som sa nad tým zamýšľal ako som chcel, širšie využitie, ktoré by nepokrývalo už iné, existujúce zariadenie, som nenašiel.

Na čítanie kníh sú tu totiž čítačky, ktoré nevydávajú svetlo z dipleja a sú tak oveľa príjemnejšie pre zrak, na pozeranie filmov a videí sú tu moderné televízie, na hranie hier majú ďaleko lepšie možnosti klasické PC alebo konzoly a na serióznu prácu je zas vhodnejší desktop alebo notebook.

A ak niekto považuje za výhodu, že konečne môže pracovať pohodlne v posteli, to je pre mňa rovnako zvrhlé, ako keby som sa potešil, že sa vďaka osviežovaču vzduchu môžem konečne najesť aj na záchode.
Niektoré veci je lepšie jednoducho spolu nekombinovať…

A to je aj podľa môjho názoru aj zistenie, ktoré je vplyvom tabletománie akosi v úzadí: Osobne nevidím väčší priestor na využitie týchto zariadení ako na pohodlné oddychové surfovanie na gauči či v kresle.

História sa opakuje

Že to s tabletmi nebude také horúce, ako sa môže z medií a reklám zdať tvrdím, pretože si ešte dobre spomínam na podobný ošiaľ s netbookmi, ktoré mali svojej doby úplne vytlačiť notebooky a ukrojiť ešte aj z predaja iných zariadení. Vybavuje sa mi aj článok, v ktorom autor podobne ako dnes tablety, videl netbooky snáď vo všetkých sférach života. Zjednodušené zariadenie, ktoré ponúka za malý peniaz väčšinu želaných funkcií malo byť voľbou číslo jedna pre masy. Dnes vieme, že netbooky, notebooky, desktopy a smartphony fungujú popri sebe a každý si podľa potrieb vyberie, ktoré (kombo) mu viac vyhovuje.

Podobne to vidím s tabletmi. Budú tu, kúpia si ich ľudia, ktorí majú radi technické hračky ako doplnok do domácnosti, ale žiadnu revolúciu netreba čakať. Ich doménou je dotykový displej a tým pádom príjemné a intuitívne ovládanie. No už teraz máme možnosť vybrať si klasické notebooky či desktopy s dotykovým ovládaním. A popri nich tablety akosi strácajú zo svojho lesku.

Marketing náš každodenný

Moje úvahy ale padajú ako domček z karát pod ťarchou skutočných čísel o predaji napríklad takého iPadu. Tieto fakty ale ani náhodou nespochybňujem a ani sa im nečudujem. Naopak, uznávam, že Apple dobre využil spotrebiteľskú psychológiu vo svoj prospech a prišiel so správnym produktom v správny čas.

Tablet v takejto podobe je veľmi ľahko „pochopiteľné“ zariadenie, ktorého výhody netreba nikomu zložito vysvetlovať. Na prvý pohľad o sebe hovorí:
„Je ako iPhone, ktorý dobre poznáte, ale je väčší a teda sa lepšie drží, vydrží mu dlhšie baterka, jednoduchšie ovláda a všetko na ňom vyzerá lepšie. Dokonca je aj o niečo lacnejší!“

Je oveľa ťažšie predať vylepšený počítač s dotykovým displejom, ktorý na pohľad vyzerá rovnako ako to, čo už máme doma na stole, až na to že je kúsok drahší. Ale vyvolať ošiaľ okolo čohosi, čo má nevídaný tvar, vyvoláva v nás zvedavosť a chuť si to vyskúšať, je podstatne ľahšie.

Okrem toho, na čo sa vás asi budú ľudia skôr pýtať a prosiť vás, aby si ho mohli „ošahať“ a vyskúšať? Na tablet, ktorý vzbudí pozornosť hneď, ako ho vytiahnete z tašky alebo na notebook, pri ktorom si možno ani nevšimnú, že má dotykový displej?
Samozrejme, s takýmto zámerom si tablet nikto nekupuje. Ale stojí za povšimnutie ako vec, ktorá je rozoznateľná a špecifická na prvý pohľad, je sama o sebe efektívnou reklamou. Aj keď z technologického pohľadu ani funkcionality neprináša nič prevratné.

Záverom

Tablety na spôsob iPadu nie sú revolúciou, ale iba jedným krokom v technologickej evolúcií. Sú ale na pohľad lákavé, a to je to, čo dnes skutočne predáva. Spotrebitelia si časom zvyknú, že sú bombardovaní všakovakými kúskami, ktoré sa vymykajú skôr len preto, aby boli iné a nie tak úplne preto, aby im spríjemnili a zjednodušili život. Čo by tak nejak malo byť poslaním všetkých tých technologických hračiek, ktorými sa obklopujeme.