radomeer.sk
 

Nový web TA3 – práca chvatná…?

27. septembra 2011

Screen Shot 2011-09-27 at 12.13.23 .png

Televízia TA3 pri príležitosti oslavy desiatich rokov jej vysielania spustila novú verziu svojej web stránky.
Na jej redizajn som čakal už dlhšiu dobu, keďže okrem toho, že TA3 je
moja obľúbená spravodajská televízia (teda, niežeby sme tu mali príliš
na výber :), vedel som aj o chystaných zmenách už skôr a mal som možnosť
vyjadriť sa k starej verzií webu a bol teda zvedavý, ako to dopadne.
Web som si posledné dni preklikával a ako prvé skúsim zhodnotiť úvodnú stránku.

Ešte trochu uvediem do obrazu, akým spôsobom som sa vyjadroval k staršej verzií webu: Začalo sa to tým, že som sa dostal do kontaktu s „šéfwebeditorom“ z TA3 (inak skvelý názov funkcie ;), ktorému som vtedy odporúčal do tendra spoločnosť, v ktorej som v minulosti pracoval a vedel som, že na podobný portál majú najlepšie predpoklady. Spomenul som mu aj seminárku, ktorú som písal do školy na predmet online médiá kde som si za tému vybral práve katastrofálny stav stránky TA3.com. Keďže išlo o celkom komplexný feedback, ktorý už bol napísaný požiadal ma o jej preposlanie nech majú aj pohľad od nezainteresovaného človeka.

Nešťastný banner

Začnem teda od vrchu domovskej stránky kde sa nachádza veľký hlavný banner, a ktorý ostal ako dedičstvo z predošlého webu. Kritizoval som ho už vtedy a teda iba zopakujem svoje námietky: prvý problém je ten, že miesto na úplnom vrchu stránky je dosť nešťastné z hľadiska bannerovej slepoty – je mimo kontext a vizuálne jednoznačne odlišný, čo spôsobí, že ho človek bude automaticky prehliadať. Okrem toho, ide o banner, ktorý je na webe už dlho a stále rovnaký, preto ho pravidelní návštevníci budú ešte skôr ignorovať. Druhým problémom je samotný obsah banneru, ktorý je tak trochu „o ničom“. Aj keď to by sa dalo povedať o celkovo tak trochu nezmyselnej koncepcii TA3 so snahou propagovať svoje relácie veľmi nudným a ničnehovoriacim spôsobom: Suchým oznámením kedy a s akým moderátorom ide daná relácia. Chcelo by to trochu viac kreativity, t.j. odpovedať na otázku: Prečo si pozrieť správy práve na TA3? Preto že chodia o 18:30? Preto že ich moderuje moderátor XY? To asi nie, však?

Treba ale povedať, že niečo kreatívne na tomto banneri je, čo ma dokonca úprimne pobavilo. Z nejakého dôvodu je trochu roztiahnutý na šírku (nechápem prečo je zdrojový obrázok úplne zdeformovaný, viď napr. http://static.ta3.com/public/data/Advert/image/4e7a1dcc58e6e-banner_poludnajsi_zurnal_ta3_trutz.jpg). Pri jednej fotke moderátora to trochu zdôraznilo nie práve najlepšie vybranú fotografiu :))

banner-foto.jpg

Registrujte sa. Keď veľmi chcete…

Keď idem nižšie nasleduje v podstate klasika, ktorá je štandardne umiestnená – logo vľavo, vyhľadávanie a prihlásenie vpravo. Zaujímavá je možnosť registrácie. Obvykle stránky bojujú, aby návštevníka motivovali, nech sa u nich registruje. Ak kliknete na registráciu na tomto webe, nedozviete sa na čo by vám mala byť dobrá. Dokonca na celom webe nie je spomenutý odkaz na registráciu. Dôvod teda úplne chýba a myslel som že asi momentálne ani žiaden neexistuje. Avšak nejaké dôvody pre registráciu sú, ale toto prísne strážené tajomstvo prezradím až v nasledujúcej časti.

Zaujal ma ale sivý priestor vedľa loga. Neviem či to má byť bannerová pozícia,v každom prípade to takto vyzerá čudne. Pokojne tam nemuselo byť vôbec nič, alebo ak ešte nie je pozícia predaná, mohlo tam byť obvyklé „tu môže byť aj vaša reklama“.

Edit: neskôr som si všimol, že sa tam v nejakých náhodných intervaloch objavuju ohlásenia tlačových besied, no nikdy som ich tam nevidel dlhšie ako jeden refresh stránky. V každom prípade mi príde trochu čudné mať na tak lukratívnej pozícií nie práve smrteľne dôležitú informáciu, aj to iba občas. Stále si myslím, že by tam bol užitočnejší prázdny priestor ktorý by dizajnu dovolil trochu „dýchať“, keďže ďalej sa už príliš voľného priestoru nedočkáme.

Nasleduje hlavné menu ktoré je konečne oproti predchádzajúcej verzií logicky a jednoducho členené. Trochu ešte nerozumiem prečo je vypichnutá práve relácia Téma dňa (prečo nie napríklad Hlavné správy?), ale nech tam je. Skôr mi na hlavnej ponuke prekáža, že na 6 položiek sú použité 3 štýly = dva rôzne fonty + zvýraznené LIVE. Pôsobí to dizajnovo dosť nečisto a teda namiesto očakávaného zlepšenia skôr zhoršuje prehľadnosť. Pritom sa to dalo riešiť rôzne: napríklad LIVE mohlo ísť úplne vpravo (a s ikonkou alebo dlhším a zrozumiteľnejším textom „LIVE vysielanie“), prípadne nechať jednotné písmo na všetkých položkách.

Nešťastný pohyblivý pásik

Opäť vec, ktorú som vytýkal už predtým ale zjavne si ju ktosi presadil aj do novej verzie. Tento pohyblivý pásik s chodiacimi novinkami mi veľmi pripomína prežitok dôb, kedy každá správna stránka musela mať aspoň 10 animovaných majákov, inak by nikoho nezaujala. V tej dobe boli obľúbené aj pohyblivé texty, najlepšie s každým písmenkom inej farby, ktoré behali na obrazovke a vyvolávali žalúdočnú nevoľnosť podobne ako tento pásik. Áno, uvedomujem si, že taký pásik má TA3 aj vo vysielaní. Lenže chápem aj rozdiel medzi televízou a webom. V televízií nie je možné pozerať to, čo ma práve zaujíma. Preto majú spravodajské televízie podobné pásiky, aby som si mohol kedykoľvek spraviť rýchly obraz o tom, čo sa deje, aj keď práve vysielajú napríklad polhodinovú debatu na jednu tému. Na webe si ale môžem kliknúť na čo chcem, takže podobný pásik naozaj nemá zmysel. Flash news sú bežná súčasť mnohých spravodajských portálov, ale obvykle ako widget v stĺpci, ktorý je možno scrollovať (podobne ako má TA3 teraz program). Okrem toho, v týchto novinkách zbytočne zaberajú miesto duplicitné správy, ktoré sa nachádzajú už spracované ako reportáže, počasie, ktoré sa nachádza nižšie alebo informácia o facebook stránke, ktorá má rovnako svoj widget na spodku stránky. Tým pádom sa jeho čítaním nebude nikto obťažovať už ani náhodou a je to tak len rušivý element navyše. Možno ešte viac otravný ako pohyblivé komerčné bannery.

Stratila sa mriežka

Ďalšia časť s rotujúcimi top správami je dnes už štandardom spravodajských portálov, a tak nebude žiadnym prekvapením. Pod nim sa nachádza „jadro“ webu, čiže samotné správy, ktoré sú prehľadne delené podľa kategórií. Jediné, čo mi akosi nesedí, je tak trochu rozhádzaný layout, ktorý je práve v tejto časti najviditeľnejší. Existuje zopár pravidiel, ktoré zaručia lepšiu prehľadnosť a celkové pôsobenie dizajnu webu. Jedným z nich je, pokiaľ možno, snažiť sa dodržať tzv. grid či po slovensky mriežku, podľa ktorej su zarovnané jednotlivé prvky (najznámejší snáď 960 grid system). Samozrejme, často sa treba prispôsobovať mnohým faktorom, ktoré toto znemožňujú, no v prípade webu TA3 by často stačilo iba mierne zmeniť odsadenie prvkov alebo nastaviť pevnú výšku článkom a bolo by vystarané.

Na ilustráciu zopár obrázkov nech posúdite sami (pre menej znalých: tie zelené čiary ukazujú predĺžené okraje jednotlivých prvkov a malo by ich byť čo najmenej :)

Vertikálne:

grid-vertical.png

Horizontálne:

grid horizontal.png

Nižšie položeným prvkom ani widgetom na pravej strane už nemožno asi nič vytknúť, fungujú štandardne a očakávane. Možno až na jeden nedostatok ktorý sa tiahne celým webom a hovorí o tom, že dizajnér resp. kóder dizajnu nedbal na jedno z najjednoduchších a pre mňa osobne najobľúbenejších pravidiel použiteľnosti: používať čo najvačšie klikacie plochy. Najlepšie to snáď vidno na spodnej ponuke (newsletter, RSS, …) kde sa po prejdení myšou cez banner vysvieti, no kliknutie naň nespraví nič. Treba kliknúť na menšiu časť s tlačítkom, ktoré naopak po prejdení myšou nijak nereaguje. Trochu zvláštna logika, keďže intuitívnejšie je, ak to, čo zmení svoj výzor po prejdení kurzora myši je aj klikateľné. Okrem toho: dalšie dva bannery, ktoré tlačítka nemajú, sú klikateľné celé.

A ako som spomínal, toto sa týka mnohých prvkov na webe – karty na widgete „Najsledovanejšie“ majú klikateľné iba samotné texty 6 hodín, 1 deň, …, pritom by mohli byť klikateľné celé, alebo tiež stránkovanie na spodu v zozname článkov má klikateľné iba jedno malé číselko, ktoré sa naozaj zle triafa. Niekomu sa to môže zdať blbosť, ale aj takéto detaily tvoria príjemný zážitok z používania a najmä stoja minimum práce navyše. Okrem toho, v dnešnej dobe keď sa weby pozerajú na malých dotykových obrazovkách telefónov a ovládajú tučnými prstami by toto malo byť základom každého designu (Mimochodom, hlavná ponuka má toto správne vyriešené a teda klikateľná je aj prázdna časť v blízkosti textu, nie iba samotný text)

Záverom

Úvodná stránka napriek tomu, že som len kritizoval, nedopadla až tak zle. Ale keďže mi kritika vždy išla lepšie ako chvála, radšej pochvaly prenechám iným. Hlavné problémy sú drobné dizajnové nedostatky ktoré by išli jednoducho napraviť a zopár tvrdohlavých nezmyslov (horný banner a pohyblivý pásik), ktoré kazia celkový dojem.

V ďalšej časti tejto minianalýzy nového webu TA3 sa pozriem na jednotlivé podsekcie, možnosti po prihlásení, videoprehrávač a niektoré ďalšie nedostatky, ktoré má web ako celok. Vopred upozorňujem, že bude o čom písať, keďže oproti tomu čo nasleduje mala úvodná stránka iba banálne chybičky krásy a nemôžem sa ubrániť dojmu, že web bol šitý nie horúcou, ale žeravou ihlou.