radomeer.sk
 

Google káže, SEO maže

6. marca 2011

Google dokáže svojimi výsledkami vyhľadávania prekvapiť. Niekedy má človek pocit, že nech hľadá ako chce, nedokáže nájsť dobrý zdroj informácií, na ktorý dávnejšie narazil a namiesto toho naráža na kopec balastu. Ale keď človek skúsi aj alternatívu, zistí, že to nie je o nič lepšie. Kde je teda s vyhľadávačmi problém a prečo nevedia nájsť to, čo chcem?

Aj na webe je prvý ten, kto „sa vie predať“

Ak ste už čítali tú rozprávku, v ktorej bol
najkvalitnejší a najhodnotnejší web
na prvom mieste vo výsledkoch
vyhľadávania, asi ste sa pri nej tiež pousmiali. Najčastejšie ste ju
mohli počuť od rozprávkara menom Google. Ten má na jej šírení evidentný
záujem.

Kto niekedy lustroval výsledky vyhľadávania na vysokokonkurenčné frázy, dobre vie, že to je veľká idealizácia (ako to inak pri rozprávkach aj býva). Na prvých miestach sú totiž väčšinou tie weby, ktoré sa vykašľali na zásady kvality, hodnotnosti, originality a ktovie ešte akých iných šľachetných kritérií. Skôr sú to tie, ktoré dali na správne miesta správne kľúčové slová a hlavne: tie, ktoré získali dostatok spätných odkazov.

Je zaujímavé sledovať, koľko webov z prvých pozícií má v pätičke svojej hlavnej stránky niekoľko nesúvisiacich odkazov na letenky, parfémy, inzeráty, webhosting, DVD, spodné prádlo atď… A všetky samozrejme smerujú na konkrétne stránky, ktoré na tieto kľúčové slová cielia.
Úprimná snaha podeliť sa o zaujímavé odkazy? Asi ťažko.

V ideálnom svete…

Google si fungovanie webu vo svojich radách a smerniciach predstavuje tak, že najprv autor vytvorí originálny a hodnotný obsah (napr. prezentáciu produktu), následne ho svojpomocne spropaguje (napr. prostredníctvom vlastného blogu, sociálnych sietí alebo newslettera) a keď sa obsah ľuďom bude zdať zaujímavý, začnú naň aj sami odkazovať.

V prípade blogov to tak snáď aj môže fungovať. Ale aj pri nich už sú témy, na ktoré sa k relevantným výsledkom nedporacujete, keďže prakticky o tom istom píšu desiatky až stovky blogerov. Každý z nich tiež hľadá spôsoby, ako svojmu webu dopomôcť a vyhráva ten, kto si „zaobstaral“ viac spätných odkazov.

A čo potom ešte v prípade konkurenčných fráz? Naozaj sa dá pravidelne vytvárať originálny a zmysluplný obsah v takej oblasti akou sú napríklad letenky? A keď už aj naozaj vypotíme desiatky originálnych stránok na tému „Letenka Bratislava – New York“, nájdu sa autoritatívne weby, ktoré na nás budú prirodzene odkazovať? (A poprosíme odkazovať textom „letenky“. Vopred vďaka!)

…by neexistovala reklama

Čo tým chcem povedať? Len toľko, že očividne to, čo bolo najväčšou prednosťou Googlu, je momentálne jeho najväčšou slabinou – spolieha sa na prirodzené odkazovanie. Akonáhle niekto prirodzenosti trochu dopomôže, už to nie je o kvalite ani o relevancií, ale o množstve prostriedkov, ktoré má na propagáciu.

To je aj hlavnou náplňou práce všetkých ľudí, ktorí tvrdia že robia nejaké to SEO a majú za sebou výsledky. Tí zodpovednejší sa ale nikdy nenechajú dotlačiť k nejakým garanciam a už vôbec nie prvých miest na konkurenčné frázy. Pritom peňazí za to nepýtajú málo a hlavne: pýtajú ich dlhodobo. Pozíciu totiž nestačí iba získať, ale treba ju aj udržať. Za takýchto podmienok nečudo, že seriózna optimalizácia pre vyhľadávače je pre mnohých majiteľov webov uzavretá kapitola.

Tak sa dostávame späť k rozprávkarovi, ktorý nám hovorí, že máme zabudnúť na nejaké kupovanie odkazov a umelé vytváranie obsahu. Google chce, aby sme nevymýšľali. Radšej si od neho kúpme reklamu a nespoliehajme sa na neisté SEO čáry-máry, ktoré pýtajú možno ešte viac peňazí za možno ešte horšie výsledky.

Je to veľmi paradoxná situácia: Ak chce Google predávať reklamu, výsledky generického vyhľadávania by mali byť zoraďované podľa nepredvídateľných kritérií. Potom by ale tieto výsledky boli chaotické a naozaj relevantná stránka by mohla byť pokojne aj na tisícosemstopiatom mieste. Na také vyhľadávanie si už môžeme naozaj rovno skočiť do knižnice a zabudnúť na Google…

Ak ale chce Google stále ponúkať dobré výsledky, čo potom zvolí ako kritérium kvality? Momentálne to vyzerá, že spätným odkazom stále dáva dostatočnú váhu a je teda ľahko zmanipulovateľný. V tom prípade mu kšeft preberajú SEO firmy, ktoré môžu ponúkať hodnotnejšie pozície v generickom vyhladávaní. A ako bonus: každý ich klik je zadarmo.
A znova sme pri preoptimalizovaných výsledkoch, ktoré nehovoria nič o skutočnej kvalite a relevancií webu.

Z obidvoch scenárov vychádza, že výsledky z Googlu a iných vyhľadávačov zďaleka nie sú to najlepšie, čo web na danú tému ponúka. Niečo sa musí vo vyhľadávaní zmeniť, aby malo do budúcnosti vôbec význam. V terajšom ponímaní je totiž na výber len medzi ovplyvnenými, alebo chaotickými výsledkami.

Žeby nás nakoniec spasil Nový hledač? :)

Do diskusie

Hrozí Googlu kríza alebo zvíťazí nad optimalizátormi? Napadá vám, ako by sa dal zlepšiť súčasný algoritmus vyhľadávania?